Beltane, de Wal-purgisnacht.

Ik kreeg van Ferry een interessant exposé over Beltane, de Walpurgisnacht, [zie hieronder] de nacht van 30 april op 1 mei,  de nacht van de jaarlijkse heksensabbat op de Blocksberg in de Harz, waar Mefisto Faust mee naartoe neemt, in Faust I, alwaar zich een [voor die tijd volkomen moderne surrealistische]  heksen sabbath toneel scène door Goethe wordt neergezet, met irrationele en onbegrijpelijke taal.

Ik mocht dat in het Goetheanum in 1982 nog live meemaken tijdens de Jugend tagung. 

Volgens de kenners speelt deze scene zich niet op aarde af maar in de astrale wereld. De heksen ontmoeten elkaar in een droomwereld, in de astrale wereld, onder invloed van drugs. Men smeerde zich in met ‘heksenzalf’ en kwam dan in een soort trance, beleefde een uittreding waarbij men de illusie had dat men door de lucht zweefde, vandaar de mythe van de heks op de bezem die door de lucht vliegt. 

Nu heb ik met mijn vriend Achilles F. in 2003 de Blocksberg in de Harz bezocht, daar kan je naartoe met een stoomtreintje, een prachtige tocht door de bergen en de wouden….

Toen we daar aankwamen was de gehele berg bedekt met een zodanig dichte mist dat we bijna geen hand voor ogen zagen, het leek wel nacht , het was echt griezelig en naargeestig, kortom, we konden ons goed voorstellen dat deze plek het geëigende decor was voor de  Walpurgisnacht…

Horrorstukken zoals ‘de nacht op de kale berg’ van Moussorgsky, of wellicht de dodendansen van Liszt en Saint Seans, verwijzen naar heksen sabbats op bergen, of althans naar plekken waar het beslist ‘niet pluis’ is….Ook Mendelssohn schreef een spannende Walpurgisnacht voor koor en orkest.

Ik had er nog wel aan gedacht afgelopen dinsdag, en ik vroeg me nog af of we nog wat zouden merken van deze ‘horrornacht’….

Ik was die avond en nacht echter zo druk bezig met mijn werkzaamheden dat ik er verder niet meer zo aan gedacht had. Toen ik heel laat in de nacht naar bed ging en lag te lezen, toen ervoer ik opeens een vreemde spanning in de lucht, vreemde geluiden, een soort opwinding in de natuur, een vreemde wind, vreemde geluiden wat de aankondiging bleek te zijn van een naderend onweer…

En wat voor een onweer, dit kwam wel heel erg dichtbij en de bliksems en donderslagen waren zeer dreigend en van een dermate kracht en hevigheid, alsof er zich een bombardement boven mijn hoofd afspeelde, echt kannonnen gebulder, zodat ik lag te bibberen in mijn bed….

Het was zo oorverdovend dat ik vreesde dat de bliksem bij mij in zou slaan… Ik apte mijn vriendin  nog of het bij haar ook zo erg was, en inderdaad, ook bij Ria was het een ongekend natuurspektakel….  

De volgende dag had ik het er met haar nog over en ik vertelde ook dat het die nacht Walpurgisnacht was, en toen begreep ik ineens dat wij die nacht wel degelijk getuige waren geweest van de Walpurgisnacht want het was me een heksenketel! Ongelooooofelooos!!

In het volksgeloof spreekt men wel eens over ‘de wilde jacht’, volgens mij trok dat die nacht aan ons voorbij, het spookte echt buiten, een leger heksen, duivels en demonen in een wilde jacht waren aan ons voorbijgetrokken, die de nodige herrie maakten, en ons de stuipen op het lijf jaagden..Een heksensabbath in de hemel, een heksenketel.

Heel opmerkelijk, na maanden koud, regenachtig weer, en geen onweer,en dan precies in de Walpurgisnacht dit explosieve onweer…. 

Dat kan gewoon geen toeval zijn. We kennen de uitspraken: Maart roertzijn staart, April doet wat hij wil. En zolang de maanden een R in de naam hebben , dus van september t/m april, dan is er kans op koud, guur rotweer. Dus vanaf 1 mei moet dan echt het mooie zonnige weer aanbreken. 

En jawel hoor, rond deze dagen begon na al die maanden koud, nat, bewolkt rottig miezerweer het weer EINDELIJK beter en warmer te worden, en morgen wordt zelfs 23 graden verwacht!   [donderdag….]. Eindelijk kon de winterjas en de winter trui uit,  en begon de lente waar we zo lang naar snakten…

Maar blijkbaar hebben de natuurgeesten deze overgang van april naar mei met het nodige vuurwerk begroet, net zoals wij op 1 januari vuurwerk afsteken om het nieuwe jaar te begroeten, zo, hebben de heksen, demonen en natuurgeesten ook de aanvang van het nieuwe jaar, de zonnig warme periode die in mei aanvangt, met hun vuurwerk gegroet, tijdens hun feestje van Beltane, als de grens tussen het dodenrijk en de aardse wereld, de astravane wereld dus, dunner is….En wel schijnt men dan tijdens de Walpurigisnacht gemakkelijker toegang te hebben tot de astrale wereld….. Misschien hebben we dat wel beleefd, die nacht…. 

Een nogal luidruchtig feesie was dat, daarboven, tijdens de horrornacht van 30-april naar 1 mei….

terug naar Kroniek Mei 2014